Ervaringen met Dinerate van Ronald Cordes en Dirk Overbeeke, Delta Hotel in Vlaardingen
Behoefte aan feedback op detailniveau
Als onderdeel van de Hoscom hotelgroep is het Delta Hotel gestart met Dinerate. In het Delta Hotel meten we de gasttevredenheid over de hotelkamers, de vergaderruimten en de service op veel manieren, maar we hadden behoefte aan feedback op detailniveau over het eten en de bediening in de brasserie en het Grand Café. Reviewsites voor restaurants worden vaak door niet tevreden gasten gebruikt, maar wij wilden zoveel meer weten en ook de positieve aspecten. Daarmee kan Dinerate ons heel goed helpen.
Upselling en gerichter adviseren
Een van de verrassende uitkomsten van Dinerate was dat gasten gerechten soms veel lekkerder vinden dan we denken. Met de wetenschap dat een gerecht bijvoorbeeld met een negen beoordeeld wordt, kun je gasten gerichter adviseren en aan upselling verkoop doen door het gerecht te promoten. Het is fijn te weten dat het overgrote deel van onze kaart goed wordt beoordeeld. Minder goede feedback konden we direct omzetten in aanpassingen. Na minder goede waarderingen over de prijs-kwaliteit hebben we een broodje kaas beter gepresenteerd en wat uitgebreid. Een vegetarisch gerecht werd weinig verkocht en heel laag beoordeeld, dat gaan we nu direct aanpassen en het komt niet meer op de volgende kaart. Te eenvoudig bevonden garnituren hebben we wat meer aangekleed en bij een gerecht wat te droog was hebben we meer saus toegevoegd. Bijzonder is dat we met Dinerate ook ons afvalpercentage blijken te kunnen verkleinen, want je kunt goed zien welke gerechten slecht verkopen. Hierdoor kunnen we nog slimmer inkopen en we gooien minder weg, wat erg belangrijk is in deze tijd van duurzaam ondernemen.